sunnuntai, helmikuu 17, 2019
Etusivu > Artikkelit > Suomalainen ruoka näkyvämmin esille kaupoissa
ArtikkelitUutiset

Suomalainen ruoka näkyvämmin esille kaupoissa

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti vastikään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. MTK-Kaakkois-Suomi tukee raportin esityksiä. Erityisesti Karhisen esitykset elintarvikeviennin lisäämisestä ovat hyviä, toteaa puheenjohtaja Matti Seitsonen. Tämän tyyppistä työtä on toki tehtykin, mutta Seitsonen näkee esimerkiksi Aasian viennissä valtavan potentiaalin. Jotta jo tehty työ ei valuisi hukkaan, seuraavan hallituksen on välttämätöntä sitoutua viennin edistämiseen. Elintarvikevienti tukee myös Suomi-brändin kehittymistä ja muita maaseutuelinkeinoja.

MTK-Kaakkois-Suomi haluaa nostaa Karhisen raportista myös ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisen ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisen viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön. Tärkeää on voida kannustaa viljelijöitä tuottamaan kuluttajien haluamia tuotteita. Elintarvikkeiden esillepano nousi raportissa vahvasti esille ja on avainasemassa kuluttajien ostokäyttäytymisen kannalta.

MTK-Kaakkois-Suomi muistuttaa, että useisiin raportissa esitettyihin toimiin on jo tartuttukin. Järjestö on toiminut aktiivisesti muun muassa maatalouden, ruuan ja kiertotalouden sähköisten kauppapaikkojen rakentamisessa ja elintarvikeviennin kehittämisessä.

MTK-Kaakkois-Suomi huomauttaa, että Karhisen esitykset eivät tuo uusia ratkaisuja akuuttiin kannattavuuskriisiin, vaan raportissa katsotaan pidemmälle. Lyhyellä aikavälillä pitää huolehtia maatalouden riittävän rahoituksen lisäksi markkinoiden toimivuudesta sekä vahvistaa viljelijöiden markkina-asemaa. Myös maatalousbyrokratian purkamista on määrätietoisesti jatkettava, toteaa puheenjohtaja Matti Seitsonen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *