Lukijoilta

Julkaisemme tässä lukijoiden kirjoituksia. Kerro asiasi mielellään lyhyesti!

Siirtolapuutarha Pyhäjärven rantaan?

Oikein kiitettävästi on kirkonkylämme uljasta rantamaisemaa puhdistettu, kaislikkoa niitetty ja kuivan maan uutta pöheikköä madallettu. Pyhäjärvi näkyy edelleen meidän kirkonkylään. Jaala onkin täälläpäin ainoa kirkonkylä, jolla on järvimaisema tallella. Vielä 1950-luvulla oli kaunis rantamaisema myös Iitin, Vakealan ja Mäntyharjun kirkonkylillä, mutta ei ole enää. Rantojen metsät ovat saaneet siellä ylivallan, ja puusto on kasvanut täyteen mittaansa. Nyt kukaan niissä naapurien kirkonkylissä ei enää muista, että järvet ovat aivan lähellä.

Nuori puusto kasvaa korkeutta puolitoista metriä vuodessa. Se on paljon, mutta muutos on kuitenkin niin hidas, että asukkaat tottuvat maiseman menetykseen. Enpä ole kuullut kenenkään naapureistamme haikailevan kirkonkylien paluusta takaisin järviyhteyteen, ja ovathan rantapöheiköt muuttumassa arvokkaiksi metsiksi, joita sellutehtaiden osakkeenomistajat himoitsevat. Raha ratkaisee.

Olen pohtinut rantamaisemamme tulevaisuutta ja huomannut erään mahdollisuuden, joka säilyttäisi Pyhäjärven maisemassamme, mutta ei teettäisi loputtomia rannan raivauskustannuksia vesialueiden jakokunnalle ja meille veronmaksajille. Jakokunta suunnittelisi rantaan siirtolapuutarhan. Vuokra-tonteilla olisi tarkat ympäristöystävälliset säännöt, mitä saisi viljellä ja kuinka korkea saisi kasvillisuus olla. Tähän yhteyteen sopisi laituri ja pikkukahvila. Tietenkin lintutorni, lintujen pesimäalueet ja suojavyöhykkeet turvattaisiin. Miltä näyttäisi?

Kari Tuomi

KIMOLAN KANAVASSA VIRTAA ELINVOIMAA

Kimolan kanavan sulun rakentaminen on hintava hanke, MUTTA nyt olisi katsottava pitkälle tulevaisuuteen. Eihän mikään hanke tienaa siihen kuluneita varoja parissa, kolmessa vuodessa takaisin. Sulun rakentaminen tuo tälle seudulle kaivattua elinkeinojen vilkastumista. Parhaimmassa tapauksessa, jos käytetään paikallisia toimijoita, verotulot jäävät tälle seudulle jo rakentamisen aikana.

Jos nyt Iitin kunta, Kouvolan ja Heinolan kaupungit eivät lähde tähän projektiin, niin valtion lupaamat rahat tälle seudulle jäävät tulematta. Valtion osuus koko projektista on noin 17 miljoonaa euroa. Jääkö tämän rahan tuleminen tälle seudulle kiinni lisärahoituksesta, 1,8 miljoonasta, joka jakautuu Iitin, Heinolan ja Kouvolan kesken ? Toivottavasti ei!

Monessa jutussa ja keskustelussa vedotaan siihen, että tällä seudulla ei ole mitään tarjottavaa veneilijöille. Tyypillistä kaakkois-suomalaista pessimistiä ! Kukaan toimija ei ole vielä lähtenyt rakentamaan suuria kuvioita Kimolan kanavan avautumisen varalle, koska varma päätös sulunrakentamisesta puuttuu. Tiedän, että suunnitelmia kyllä on.

Kimolan kanavan erikoisuuksia ovat ainutlaatuinen kalliotunneli sekä 12 metrin sulutuskorkeus. Nämä ja alueen puhdas luonto ovat sellaiset matkailuvaltit, joita markkinoimalla saamme varmasti tälle seudulle luotua uusia elämyskohteita!

Erittäin tärkeä peruste rakentamiselle on nykyisen kanavan veden laatu. Uiton loppuminen on aiheuttanut sen, että Kimolan uittokanava on rehevöitynyt olemattomassa virtaustilassa. Tämä on merkittävä ongelma koko Pyhäjärven vesistölle. Paikalleen rapistuvasta uittosulusta nostureineen on muodostumassa turvallisuusriski.

Rakennetaan siis Kimolan kanavaan venesulku! Se on kestävää kehitystä ja luo tälle seudulle kaivattua piristysruisketta matkailu- ja elinkeinoelämään!

Leena Väärälä-Vesa, Jaala, Kimola

5 thoughts on “Lukijoilta

  1. Pertti Paalanen

    Voikkaalle kaavoitetaan Virtakiven yläpuolelle kymen varteen tätä hanketta jota viedään eteenpäin kaava ehdotuksella. Mitä tekee Jaala, että saataisi tarjolla oleva hyöty kotiin?

    https://www.kouvola.fi/index/asuminenjaymparisto/kaavoitusjakaupunkisuunnittelu/ajankohtaisetsuunnitelmat/vireillaolevatkaavat/veneranta22011.html

  2. Pertti Paalanen

    Jaalan kyläyhdistykselle pieni tehtävä, vierasvene laituri nopeasti kirkolle. Sinne matonpesupaikan maisemiin, siellä on valmiina vesipiste ja ja lähtevälle lika vedelle nyt jo säiliöautot purkaa. Veneilijöiden käyttöön, ja opastus kirkolle ja infotaulu siellä saatavista palveluista, sekä muutama polkupyörä vuokrattavaksi, jolla matka helposti taittuu.JEV säätiön tuella tietysti, ja kaupunki soveltuvien osin mukaan. Lintutornin voi siirtää, se ei saa olla esteenä, kirkonkylän kehitykselle, Kimolan kanava avataan vain kerran, silloin pitää olla mukana. Palvelut on kirkolla, niitä pitää vain tuoda esiin ja ehkä vielä kehittää, ei jarruttaa ja surkutella kun kaikki maksaa.

  3. markku torniainen

    Nyt kun kanavan rakentaminen on varmaa, pitäisi varmistaa ettei vanhan nosturin nostokourat mene romumetalliksi.
    Niistä saadaan näyttävä muistomerkki muistuttamaan kanavan alkuperäisestä käytöstä.

    Kierrätys kunniaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *